Det ved vi
Viden med afsæt i unge stemmer
En Vej til Alle arbejder for veje til job, uddannelse og fællesskaber for alle unge - uanset baggrund.
Vi samler og samarbejder tæt med nøgleaktører på tværs af civilsamfund, erhvervsliv og den offentlige sektor. Vi både samler, analyserer og deler meget gerne vores fælles viden. Vi har skabt et vidensgrundlag ved at analysere 12 stærke ungeindsatser fra hele landet, som virker, og holdt workshops og hentet fortællinger fra en lang række unge erfaringseksperter. Vi har delt det hele med regeringens Reformkommission, og vores anbefalinger har sat tydeligt aftryk på kommissionens anbefalinger.
Virksomme ingredienser i ungeindsatser
Der er brug for at tænke helt nyt og lytte til de unge selv, hvis vi skal finde løsninger på, at 43.000 unge hverken har et job eller er i gang med eller færdige med en uddannelse.
Mange steder i landet spirer løsningerne heldigvis. En Vej til Alle har analyseret 12 lovende ungeindsatser og fundet 9 centrale ingredienser, som karakteriserer indsatserne. Vi håber, de kan inspirere både praktikere og beslutningstagere til at skabe reelle positive forandringer.
De 9 ingredienser er
#01
At bygge videre på unges interesse, passion, hobby eller personlige projekt. Mange unge giver udtryk for, at når indsatserne formår at tage afsæt i en egendrift, så er det afgørende for at komme videre i livet. Nogle gange skal drømmen have lov at gro ud af konkrete erfaringer og oplevelser.
#02
At være en del af et hold, en gruppe, et fællesskab. Unge giver udtryk for, at de ser det som afgørende at være en del af gruppe af andre unge, som de har tillid til – disse relationer kan være lige så eller mere vigtige end relationer til de fagprofessionelle. Der er en styrke i at finde ud af, at andre unge også tumler med tanker og problemer, der ligner ens egne, og i at man kan spejle sig i hinandens erfaringer – både erfaringer med livet og med job og uddannelse.
#03
At have aktiviteter og arbejdsopgaver som et omdrejningspunkt. Unge fremhæver, at det, at man samles om et fælles tredje ofte er en god ramme om fællesskabet. Det er en vej til at få etableret gode dialoger mellem unge og mellem unge og fagfolk - imens aktiviteterne foregår. Det kan fx være madlavning, idræt, kunst eller kultur.
#04
At arbejde målrettet med brobygning ud i almene fællesskaber. Det kan være brobygning til idrætslivet, kulturlivet, forskellige former for job – eller brobygning tilbage til skolen. Det betyder, at det er en kerneopgave for indsatserne, at opdyrke samarbejder med de aktører, der brobygges til og at det kan være en fordel fysisk at placere indsatserne i arenaer, der i sig selv fremmer brobygning, fx skolen, foreningslivet og kulturlivet.
#05
At det man foretager sig er noget ægte og ikke føles som ”pseudo”. De unge oplever det som positivt, at der i indsatserne stilles krav til dem, og at det de foretager sig betyder noget. De oplever også, at deres indsats betyder noget for fællesskabet - kun hvis alle er med kan man løse opgaven godt. Det kan fx. være at afholde events eller at udføre et stykke arbejde andre betaler for.
#06
Rollemodeller er folk, som de unge oplever, at de kan lære noget af, som inspirerer dem og som viser mulige veje i livet. Rollemodellerne kan fx være fagfolk i indsatserne, frivillige fra civilsamfundet eller virksomheder, der har kompetencer, som de unge bliver inspireret af – fagligt eller menneskeligt. Rollemodellerne er også andre unge - typisk unge med erfaring fra indsatsen, som bliver en rollemodel for nye unge, der kommer til.
#07
På den ene side ønsker unge at blive anerkendt lige præcis dér, hvor de befinder sig og have tid og rum til at finde deres egen vej uden et stort pres fra omverdenen. På den anden side ønsker unge at blive understøttet i deres udvikling og forandring. De ønsker voksne, der tror på dem og har positive forventninger til dem. Der skal altså findes en balance mellem, at unge bliver mødt med forventninger, og at de ikke bliver presset for hårdt.
#08
En arbejdsidentitet handler om at se sig selv som en, der kan varetage et arbejde og indgå i et fællesskab på en arbejdsplads. Det kan være et fuldtidsarbejde, et flexjob eller et fritidsjob. At have et arbejde kan have stor betydning for ens identitet som menneske. Hvilken historie har man om sig selv, når man snakker med andre? Hvilke drømme om fremtiden vokser ud af denne identitet?
#09
Hvis medarbejderne skal gøre en positiv forskel i de unges liv, så er det vigtigt, at de oplever rammer for deres arbejde, som er gode og meningsfulde. Der skal være psykologisk tryghed, hvor det er trygt at begå fejl, og hvor man deler viden og erfaringer med kollegaer. Medarbejdere skal opleve at være medskabere af rammer og indhold i deres arbejdsliv. Og der skal være et givende kollegialt fællesskab.
Publikationer
Her kan du dykke ned i analyser og ungefortællinger. Vi deler løbende vores erfaringer med interessenter.
Two-pager: En Vej til Alle
Two-pager om En Vej til Alle og vores fem udviklingsplatforme.
Policy Paper
Her er En Vej til Alles hovedpointer samlet i kort form.
Et samfund med uforløst potentiale
En Vej til Alles indspil til Reformkommissionen.
Virksomme ingredienser i ungeindsatser
En tværgående analyse af 12 forskellige ungeindsatser, der virker.
Minibog: Virksomme ingredienser i ungeindsatser
Kondensering og opdatering af tværgående analyse af Virksomme ingredienser i ungeindsatser fra 2022, udgivet juni 2023.
Ungefortællinger
85 korte personlige beretninger fra unge erfaringseksperter om bumlede veje gennem barndom, skole, uddannelse og job.
Udfordringer og barrierer
Temaer på tværs af fortællinger fra 49 unge erfaringseksperter om udfordringer og barrierer på vejen gennem grundskole og ungdomsuddannelse.
10 anbefalinger
Her skal vi sætte ind
En Vej til Alle har 10 anbefalinger til, hvordan vi sammen sikrer alle unge veje til job, uddannelse og fællesskab.
Vores anbefalinger bygger på unges egne erfaringer og en grundig analyse af virksomme ingredienser i ungeindsatser på tværs af civilsamfund, erhvervsliv og den offentlige sektor.
Anbefaling 1-4 handler om unges møde med systemet, anbefaling 5-8 handler om systemiske forudsætninger og anbefaling 9-10 handler om tilgangen til forandring.
Her er de 10 anbefalinger
Unges møde med systemet
#01
Giv unge beslutningskompetence
#02
Skift succeskriterier og drop hastighed
#03
Prioritér positive relationer og fællesskaber
#04
Investér helhedsorienteret i unge
Systemiske forudsætninger
#05
Udvid rammerne for uddannelses- og beskæftigelsesrettede aktiviteter
#06
Anvend nye styringsværktøjer
#07
Gør virksomheder og civilsamfund til strategiske udviklingspartnere
#08
Gentænk finansieringsmodeller
Tilgangen til forandring
#09
Åbn op for nye samarbejdsformer og samarbejdsrelationer
#10
Vær tæt på praksis
Udfordringer og barrierer
Unge stemmer fortæller om barrierer i skole og uddannelse
En Vej til Alle har samlet 49 unge erfaringseksperter. Vi har talt med dem om udfordringer og barrierer på vejen gennem grundskole og ungdomsuddannelse. Fem temaer går på tværs af deres fortællinger.
De 5 temaer er
#01
Unges livsvilkår påvirker deres muligheder i skolen og former deres tilgang til verden. Vejen gennem skole og uddannelse kan være svær for unge, når de kæmper med alt fra udfordringer i familien, ordblindhed, psykisk mistrivsel, angst, depression eller diagnoser som ADHD.
#02
Mange unge oplever et skole- og ungdomsuddannelsessystem, som ikke er gearet til at tage hånd om dem og hjælpe dem med deres udfordringer. De oplever, at de ikke passer ind, og at hverken undervisningsformen eller læringsmiljøet kan tilpasses til dem.
#03
Mange unge føler sig anderledes og holdt udenfor. Nogle har sociale problemer derhjemme eller andre livsvilkår end klassekammeraterne. Andre har helt andre interesser, går i noget andet tøj eller har en anden hudfarve end majoriteten. Fælles for dem er, at de føler sig anderledes og kæmper for at passe ind og mestre de sociale koder. Mange føler sig udstillet, udstødt, mobbet, overset, set ned på og opgivet af lærere og kammerater.
#04
Mange unge er i tvivl om, hvad de vil efter folkeskolen. De oplever et pres for at gå den lige vej og et ensidigt fokus på karakterer, som målestok for, om de kan noget. De skal hele tiden tage valg og vælge retning under tidspres og oplever ikke, at der er plads til tvivl, udsving eller omveje.
#05
Mange unge oplever, at vejledningen er utilstrækkelig og taler ind i et uddannelseshierarki, hvor der bliver set ned på alternativer til gymnasiet. Mange unge savner også voksne, der ikke bare vil placere dem hurtigt på en hylde, men har tid til dem og er oprigtig nysgerrige på dem, deres liv og den tilværelse, de drømmer om.
Inspirationskatalog
12 indsatser der skaber nye veje for unge
Vi har kigget nærmere på og samlet erfaringer fra 12 forskellige ungeindsatser, som lykkes med at skabe nye veje for unge. Du kan læse mere om de virksomme ingredienser i ungeindsatserne i vores analyse. Og her kan du downloade indsatsernes egen beskrivelse af deres målgrupper, metoder og resultater.
Der er stor bredde i de 12 indsatser og deres målgrupper. De er geografisk spredt over hele Danmark. Nogle arbejder med børn og unge i folkeskolealderen, andre har fokus på unge, der er tilknyttet jobcentrene. Nogle arbejder med ændringer af almensystemet, andre arbejder med specialiserede indsatser til de mest udsatte unge. Nogle er forankret i kommunerne, andre i civilsamfundet.
Fælles for dem er, at de
... går nye veje for at sikre, at flere unge finder deres vej i livet og kommer enten i uddannelse eller arbejde
... har positive tilbagemeldinger eller resultater, som peger på, at de gør en forskel
... har fokus på at samarbejde på tværs af sektorer - kommuner, civilsamfund og virksomheder.
Virksomme ingredienser i ungeindsatser - En analyse af 12 indsatser til unge
En tværgående analyse af 12 forskellige ungeindsatser.
Hent hele analysen her:
85 ungefortællinger
Personlige beretninger fra unge erfaringseksperter om bumlede veje gennem barndom, skole, uddannelse og job.